آغاز امامت حضرت ولی عصر

آغاز امامت حضرت ولی عصر

نماهنگ «هزار سال» به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)

نماهنگ «هزار سال» با صدای حسین حقیقی به مناسبت سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)

حضرت ولی عصر(عج)

محمد بن حسن(عج) (متولد ۲۵۵ق)، شناخته‌شده با عناوینی از جمله امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن، دوازدهمین و آخرین امام شیعیان امامی است که دوره امامتش پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۶۰ قمری آغاز شد و تا پس از ظهور او در آخرالزمان ادامه خواهد داشت.

به‌باور شیعیان، او همان مهدی موعود است که پس از دوره طولانی غیبت، ظهور خواهد کرد.

حکومت عباسی درصدد یافتن فرزند امام حسن عسکری(ع) به‌عنوان مهدی پدر بود. و از این رو تولد امام زمان(عج) مخفی نگه داشته شد. و جز چند تن از یاران خاص امام یازدهم شیعیان کسی او را ندید.

از این جهت پس از شهادت امام عسکری(ع)، بسیاری از شیعیان دچار تردید شدند.

نائبان خاص

در این شرایط توقیعات امام زمان که عموماً خطاب به شیعیان نوشته می‌شد و توسط نائبان خاص به اطلاع مردم می‌رسید. موجب تثبیت دوباره تشیع گردید؛ تا جایی که در قرن چهارم هجری از میان فرقه‌هایی که پس از امام یازدهم از شیعه منشعب شده بودند، تنها شیعه دوازده‌امامی باقی مانده بود.

امام زمان(عج) پس از شهادت پدرش، در غیبت صغری به سر برد و در این مدت به واسطه چهار نائب خاص با شیعیان ارتباط داشت. با آغاز غیبت کبری در سال ۳۲۹ق، ارتباط مردم با امام زمان(عج) از راه نائبان خاص نیز پایان یافت. در اعتقاد شیعیان، مهدی(عج) زنده است تا زمانی که به همراه حضرت عیسی(ع) ظهور کند. علمای شیعه درباره دلایل و جزئیات عمر طولانی امام زمان، تبیین‌هایی ارائه کرده‌اند.

به اعتقاد شیعیان

به اعتقاد شیعیان، امام دوازدهم به همراه یارانش حکومتی جهانی برپا می‌سازد. و دنیا را که پر از ظلم و ستم است. آکنده از عدل و داد می‌نماید.

در روایات اسلامی، توصیه مسلمانان به انتظار فرج مورد تأکید فراوان است. و شیعیان این روایات را به‌معنای انتظار ظهور امام زمان(عج) می‌دانند.

تفاسیر شیعه با اتکا به روایات معصومان، پاره‌ای از آیات قرآن کریم را اشاره به امام زمان(عج) دانسته‌اند. درباره زمان، زندگی و غیبت و حکومت او روایات بسیاری نقل شده است.

علاوه بر کتب حدیثی، آثار تألیفی و تحلیلی بسیاری نیز درباره امام زمان(عج) نگاشته شده است.

اهل سنت با استناد به منابع روایی خود، شخصی با نام مهدی را منجی آخرالزمان می‌دانند و او را از نسل پیامبر(ص) تلقی می‌کنند، اما با این حال بسیاری از آنها معتقدند که او در آخرالزمان متولد خواهد شد.

در این میان برخی از علمای اهل سنت همچون سبط بن جوزی و ابن‌طلحه شافعی، همانند شیعیان معتقدند که مهدی موعود همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است.

ادعیه و اذکار فراوانی برای ارتباط با امام زمان(عج) در عصر غیبت نقل شده است. مانند دعای عهد، دعای ندبه، زیارت آل‌یاسین و نماز امام زمان.

بر اساس برخی احادیث، دیدار با امام زمان در عصر غیبت نیز ممکن است و برخی از عالمان شیعه در کتاب‌های خود حکایت‌هایی را از دیدار برخی افراد با وی ذکر کرده‌اند.

اماکن بسیاری در نقاط مختلف به امام زمان منسوب شده است. از جمله سرداب غیبت در سامرا، مسجد سهله در کوفه و مسجد جمکران در قم.

نشانه‌های ظهور مهدی

نشانه‌های ظهور که به‌باور بسیاری از شیعیان در آستانهٔ ظهور حجت بن الحسن در آخرالزمان رخ خواهند داد. این نشانه‌ها را به دو دستهٔ نشانه‌های حتمی و نشانه‌های غیرحتمی تقسیم می‌کنند. روی‌دادن نشانه‌های غیرحتمی الزامی نیست؛ چون بداپذیر هستند.

ویژگی‌های دوران غیبت در بسیاری از احادیث شیعه و اهل سنت آمده‌است.

#حضرت_مهدی_علیه_السلام #امام_زمان_علیه_السلام #نماهنگ_مهدوی #حسین_حقیقی #ولی_عصر