انتقادات بر صیغه بر پایه مواردی چون ایجاد تبعیضهای اجتماعی و حقوقی علیه زنان، مغایرت با اسلام، «کلاه شرعی» بودن برای روسپیگری، رواج بیماریهایآمیزشی مانند ایدز، ازهمپاشیدن خانواده ها است.
- از نظر فرهنگی، در جامعه ایران بسیاری «صیغه» را نوعی «کلاه شرعی» برای روسپیگری میدانند. روسپیگری در ایران جُرم بوده و مجازات شلاق دارد اما خواندن یک متن صیغه از جانب عاقد، آن را شرعی میکند.
- منتقدان معتقدند که صیغه موجب ایجاد تبعیضهای اجتماعی و حقوقی علیه زنان میشود. زیرا در قوانین «صیغه» منافع مرد بر منافع زن برتری دارد و میافزاید: «در اینجا فقط لذت جنسی مرد در نظر گرفته شدهاست نه زن. همچنین ازدواج موقت موجب نقض حقوق زنان میشود زیرا در ازدواج موقت، زنان از مردان ارث نمیبرند و مرد ملزم به پرداخت نفقه نیست. فاطمه صادقی معتقد است صیغه میتواند موجب انقیاد برخی زنان شود زیرا تعدد زوجات به دنبال خواهد داشت اما در عین حال ممکن است مشکلات دستهای دیگر از زنان را حل کند. نکته مورد تأکید باید این باشد که ازدواج موقت چه نفعی برای زنان دارد و شان اجتماعی زنان در این پدیده چقدر مورد توجه جامعه قرار میگیرد. او همچنین درمورد تفاوت فلسفه رایج دربارهٔ صیغه در گذشته و موافقان فعلی ترویج آن هشدار میدهد و بررسی کارشناسی را ضروری میداند.
- مخالفان معتقدند اغلب مردان متأهل برای صیغه اقدام میکنند که این امر موجب فروپاشی خانواده ها میشود
- یکی دیگر از مشکلات مربوط به کودک این است که از آنجا که ثبت صیغه الزامی نیست، زنانی که باردار میشوند، نمیتوانند ثابت کنند بچه از شوهر موقت است. چنانکه طبق اعلام نماینده قوه قضائیه، تعداد زیادی پرونده در دادگاهها وجود دارد که بعد از بارداری زن، مرد خود را پنهان کردهاست یا بچه را انکار میکند.
- مینو محرز، پزشک متخصص بیماریهای عفونی و ایدز معتقد است «از آنجایی که در ازدواج موقت، فرد محدود به یک شریک جنسی نشده و میتواند از این طریق، چند شریک جنسی داشته باشد، احتمال شیوع بیماریهای مقاربتی افزایش مییابد. در شرایط فعلی و با دانش ناکافی مردم جامعه در خصوص بیماریهای مقاربتی، ترویج ازدواج موقت کار غلطی به نظر میرسد.»
- برخی مخالفان معتقدند «فرهنگ جامعه ما فرهنگ ازدواج دایم است». به جای ترویج ازدواج موقت برای جوانان باید مشکلات ازدواج دایم آنان را حل کرد. رواج صیغه موجب خلل وارد شدن به ازدواج دائم و شرعی کردن مشکل «روابط دختر و پسر در جامعه اسلامی» میشود.
مخالفان در بحثهای دروندینی، با استناد به دستورها و سنت پیامبر، متعه را حرام میدانند. عمدهترین استناد اهل سنت در مورد حرمت ازدواج موقت بر تحریم آن به واسطه سنت و احادیث پیامبر است. آنان دلیل مخالفت خود نسبت به ازدواج موقت را، «نَسخ» ذکر میکنند و معتقدند که ازدواج موقت به استناد تعدادی از آیات قرآن و همچنین حدیثی صریح از پیامبر منسوخ است. از جمله اینکه زن در ازدواج موقت زوجه نیست برای آنکه از شرایط زوجیت این است که ارث ببرد و بتوان او را طلاق داد و در آن لعان و ظهار جاری شود و دارای عدّه باشد و حق نفقه داشته باشد و حال آنکه هیچیک از این شرایط در ازدواجموقت نیست و از تمام شوؤن زوجیت محروم است. همچنین ازدواج موقت ارث ندارد و زوجه دائم ارث دارد و با توجه به ارث زوجین، چون در ازدواج موقت زوجین از یکدیگر ارث نمیبرند، پس قرآن ناسخ ازدواج موقت است. علاوه بر آن چون ازدواج موقت طلاق ندارد و طلاق هم از لوازم زوجیت است پس متعه زوجه نیست و چون زوجه نشد، آیه طلاق ناسخ آیه متعه میباشد در صورتیکه اگر متعه زوجه بود، باید بتوان آن را طلاق داد و حال آن که در ازدواج موقت طلاق ندارد.
موافقان ازدواج موقت نیز استدلالهایی را در دفاع از آن مطرح کردهاند:
- متعه از گسترش روابط آزاد جلوگیری میکند. روابط آزاد مغایر برخی مذاهب است و تعهدات قانونی برای طرفین ایجاد نمیکند. این مزیت به ویژه در مورد فرزندان حاصل از ازدواج موقت مطرح است که تمام حقوق فرزندان ازدواج عادی را دارند در حالیکه فرزندان روابط آزاد حرامزاده محسوب شده و از حمایتهای قانونی و اجتماعی بیبهرهاند.
- از ازدواج موقت میتوان به عنوان یک دورهٔ آزمایشی برای تصمیمگیری در مورد امکان زندگی مشترک استفاده کرد.
- ازدواج موقت برای کسانی که امکان تشکیل خانواده یا قصد فرزند آوری، به هر دلیل به ویژه دلایل مالی، ندارند راهی برای ارضای نیازهای عاطفی یا جنسی فراهم میکند. در این زمینه مدافعان به پیشنهادها برتراند راسل فیلسوف انگلیسی و قاضی آمریکایی دادگاه نوجوانان قاضی لیندسی یاد میکنند که پیشنهاد تعریف انواع مشابهی از ازدواج به نام ازدواج موقتی یا زناشویی رفاقتی را برای جوانان و دانشجویان کرده بودند.
- زنانی که شوهران خود را از دست دادهاند و به علت شرم و حیا از خانواده همسر خود یا داشتن فرزندان بزرگ نمیتوانند ازدواج دائم داشته باشند پس از گذراندن عده میتوانند با ازدواج موقت نیازهای جنسی خود را رفع کنند.
- ازدواج موقت در دورهٔ نامزدی برای افراد و خانوادهایی که به مسائل شرعی پایبندند راه حلیست که امکان معاشرت و مراودات میان دو طرف را برقرار میکند.
- به دلیل آنکه این عقد دارای قواعد و چهار چوب و زمان مشخصی است مانع از فحشاء و روسپیگری در جامعه میشود و به دلیل وجود همین قواعد میتواند تاحدودی احتمال انتقال بیماریهای مقاربتی را که در نتیجه ارتباطات بیقاعده میباشد را کاهش دهد.